Методична проблема

 Іноземна мова за професійним спрямуванням



"Підготовка сучасного фахівця вимагає володіння хоча б однією іноземною мовою на рівні, що забезпечує можливість практичного використання її в майбутній професійній діяльності."

Вивчення іноземної мови було і є обов’язковим у професійно - технічних навчальних закладах. На сьогоднішній день вимоги до володіння іноземною мовою суттєво змінилися. Інтеграція України до Євросоюзу, розширення міжнародних контактів - все це вплинуло на процес підготовки майбутніх фахівців. Зростає роль іноземної мови,як основного засобу міжнародного спілкування. Особлива увага приділяється іноземній мові професійного спрямування, бо саме вона надає змогу реалізувати всі аспекти професійної діяльності, а саме: участь у міжнародних проектах, налагодження зарубіжних контактів, обмін інформацією та досвідом, проведення презентацій,  знаходження потрібної інформації в Інтернеті або будь-яких інших іншомовних джерелах. Отже, випускникам професійно - технічних навчальних закладів доведеться зіткнутися з необхідністю інтенсивного використання іноземної мови в професійній діяльності.   Професійна спрямованість має бути головною характерною рисою навчання іноземної мови у професійно - технічних навчальних закладах, бо вона ґрунтується на врахуванні потреб майбутніх фахівців і  є запорукою успіху і вдалої кар’єри.
Однією з особливостей вивчення мови професійного спрямування є те,що вона має бути максимально наближена до реальної професійної діяльності майбутнього фахівця. Отже, дуже важливо ретельно підібрати навчальний матеріал, який би доповнював та поглиблював знання учнів з профільних дисциплін та сприяв розвитку навичок роботи з професійно-орієнтованими текстами. Виділяється декілька критеріїв відбору фахових текстів. По-перше, це тематика та зміст. Текст, який повністю відповідає тематиці, допомагає учням розширити знання з фаху, розкрити значення термінів, що в свою чергу спонукає учнів до участі в обговоренні матеріалу або веденні дискусій. Від змісту матеріалу залежить   наскільки ефективно  викладач зможе організувати навчальну діяльність учнів під час заняття, створити ситуації для пошуку та аналізу визначеної інформації, залучати їх до творчої діяльності, як при читанні текстів, так і в інших видах мовленнєвого спілкування. Не менш важливий критерій відбору фахових текстів-це доступність та зрозумілість матеріалу. Відсутність сленгу,рідковживаних та застарілих термінів є запорукою вдало підібраного матеріалу. Наявність схем, графіків та ілюстрацій суттєво покращує доступність матеріалу і дозволяє більш точно передати зміст навчального матеріалу. Ще один важливий критерій автентичних фахових текстів це актуальність та сучасність, що визначає їх пізнавальну цінність.  Такий текст викликає зацікавленість студентів та спонукає їх до самостійного пошуку додаткової інформації.
Для ефективного засвоєння навчального матеріалу та термінологічної лексики потрібно створити систему вправ,яка дозволяла би розвивати та покращувати навички з усіх видів мовленнєвої діяльності. Під системою вправ розуміють організацію взаємопов’язаних дій, що йдуть у порядку наростання труднощів, з урахуванням послідовності становлення умінь та навичок. Система вправ буде різною стосовно різних курсів, навчальних умов, етапів навчання. Кожна вправа має бути представлена  структурою,яка включає наступні аспекти: завдання; виконання завдання; контроль виконаного завдання. Вправи є основним засобом набуття необхідних вмінь. У відповідності до виду вправи формулюється й завдання для її виконання.  Розрізняють  три основні категорії вправ: некомунікативні , умовно-комунікативні та комунікативні вправи. Опрацювання фахових текстів  починається з передтекстових завдань на уміння прогнозувати зміст і мету тексту, актуалізувати досвід і знання учнів. Ці завдання допомагають сформулювати свою власну думку та підсилюють їх мотивацію.
Важливим аспектом вивчення іноземної мови професійного спрямування є розширення лексичного запасу. Як правило, в методиці викладання найбільшу увагу звертають на способи формування лексичних навичок, що передбачає декілька етапів, зокрема: семантизація лексичних одиниць, автоматизація лексики та подальше удосконалення лексичних навичок. Вдосконалення  та набуття лексичних навичок відбувається  на текстовому й післятекстовому етапах. Система вправ для формування професійно-спрямованої компетенції повинна відповідати наступним вимогам: бути послідовною і раціонально організованою; характер вправ має відповідати певним навичкам або вмінням; зростання мовної складності процесу навчання; систематичність виконання певних вправ;професійна спрямованість завдань; природність ситуацій спілкування; наявність вказівок на дію з матеріалом.
Формування комунікативної компетенції є першочерговою метою вивчення іноземної мови. Особливої уваги сьогодні потребує питання створення освітнього середовища для формування та розвитку комунікативної компетентності учнів. Оскільки розвинена комунікативна компетентність має бути кінцевим результатом навчання, виникає необхідність цілеспрямованої діяльності щодо її формування. Різні методи й засоби опанування навичками, необхідними для набуття комунікативної компетенції в сфері професійного спілкування іноземною мовою використовуються в навчальному процесі.
У викладанні іноземної мови професійного спрямування важливого значення набуває інтерактивний метод навчання, де учень є активним творцем процесу навчання, здатним до взаємодії та активного спілкування. Саме інтерактивні технології створюють необхідні передумови для формування мовленнєвої компетенції учнів, здатності критично мислити, приймати рішення, вдосконалювати професійну та загальну культуру спілкування. У процесі реалізації інтерактивного методу на практичних заняттях з іноземної мови професійного спрямування необхідно пам’ятати, що його базовим принципом є принцип колективної взаємодії, згідно з яким досягнення  комунікативних цілей відбувається через інтерактивну діяльність: дискусії та обговорення, діалоги та рольові ігри, імітації, імпровізації, дебати. Використання в навчальному процесі інтерактивних технологій збільшує діапазон термінологічної лексики за фахом, робить процес навчання пізнавальним і професійно спрямованим. Інтерактивні технології навчання активізують мовний і мовленнєвий матеріал в іншомовному спілкуванні учнів, розвивають їхні творчі здібності і професійно-орієнтовані вміння в наближених до реальних умовах.
Основним методом у сучасній методиці навчання іноземної мови є метод ситуативного навчання. Процес пізнання  при цьому трансформується у процес відкриття нового досвіду зв’язків і відношень між явищами, подіями, предметами, їх критичне осмислення. У сучасному суспільстві важливо володіти іноземною мовою, що означає не тільки знати правила, структуру, лексичний матеріал, а й розвивати в учнів здатність мислити, критично сприймати отриману інформацію, ставитися до неї відповідним чином. Головною метою такого підходу є створення ситуацій, подібних до реальних, вирішення яких допомагає  розвитку творчої, професійної та пізнавальної діяльності учнів. Пізнавальна діяльність при цьому включатиме етапи пошуку, аналізу та вирішення проблеми. Акцент навчання переноситься не на оволодіння готовими знаннями, а на їх вироблення, співтворчість, обговорення. Для подолання проблеми,учні залучають інші джерела інформації і свій особистий досвід.
Бурхливий розвиток та все більш широке застосування мережі Інтернет стали поштовхом для впровадження передових форм навчання та забезпечення учнів новими навчальними матеріалами. Сьогодні викладачі та учні можуть користуватися електронними підручниками, бібліотеками, системами тестування. Одним з видів навчання за допомогою мережі Інтернет є дистанційна форма навчання. Дистанційне навчання – це нова організація освітнього процесу, яка базується на принципі самостійного навчання учня. Дистанційне навчання є тією формою навчання яка відповідає всім вимогам підготовки кваліфікованих спеціалістів. Вона надає змогу впроваджувати інтерактивні технології викладання матеріалу,  широко використовувати найкращі навчальні ресурси,  надає можливість учням обирати місце та час навчання, підвищуючи його творчий і інтелектуальний потенціал за рахунок самоорганізації, прагнення до знань, уміння взаємодіяти з комп'ютерною технікою і самостійно приймати рішення.
Використання електронних навчальних курсів надає усі можливості для якісного опанування предметом. Ефективний дистанційний курс має відповідати наступним вимогам: мати чітку, послідовну структуру; включати ресурси та елементи курсу, які допомагають розвитку та тренуванню всіх видів мовленнєвої діяльності; системне відслідковування, контроль та оцінювання учнів з боку викладача; базування на текстах професійного спрямування; відповідність дистанційного курсу навчальній та робочій програмам. Проектування та розробка інформаційної частини курсу має важливе значення, тому що рівень формування професійної компетентності майбутніх фахівців залежить від наповненості курсу навчальними матеріалами.
Дистанційні заняття можуть мати різні форми. Це може бути дистанційне тестування або виконання віртуальних лабораторних робіт,олімпіада,індивідуальна консультація. Чат-заняття залучають до участі всіх учасників, складається  розклад етапів навчання та список запитань або проблем. Ще одна форма дистанційного заняття – це телеконференція. Веб-квест - це завдання з елементами рольової гри,для виконання якого учні самостійно проводять пошук інформації в мережі Інтернет. Вебінар – це семінар,який проходить за участі викладача і учнів в режимі реального часу.
Невід’ємною складовою вивчення іноземної мови професійного спрямування є самостійна робота учнів, її ефективність певною мірою визначає якість професійної підготовки. Цей вид діяльності передбачає самостійне виконання лексичних, граматичних вправ різного типу, самостійне опрацювання текстів, складання глосаріїв, пошук певної інформації, написання творчих робіт, підготовка рефератів, доповідей з наступною усною презентацією тощо. Самостійна робота може вважатися ефективною коли учні зацікавлені в її виконанні. Від рівня організації самостійної роботи залежить її успішність. Тому, постає питання знаходження раціональних форм, методів і засобів організації самостійної роботи з урахуванням готовності до неї учнів. Саме тут головна роль відводиться інформаційним технологіям, які дозволяють прискорювати процес отримання інформації, спрощувати її  сприйняття.
            Щоб складати гідну конкуренцію на ринку праці, майбутні фахівці повинні володіти певними уміннями, які б характеризували рівень їх професійно-комунікативної компетентності, серед яких: володіння термінологією фахових дисциплін, вміння вести бесіди, доводити власну думку, вирішувати всі комунікативні завдання в процесі професійного спілкування. Ці уміння формуються під впливом деяких педагогічних умов, серед яких виділяють:
- відбір і структурування змісту навчального матеріалу відповідно до пізнавальних можливостей учнів;
-   усвідомлення учнями важливості володіння професійною термінологією;
- реалізація методів і форм навчання, спрямованих на поетапне оволодіння матеріалом;
-  постійна мотивація.

Немає коментарів:

Дописати коментар